Automobilių gamintojai atsigręžė į neįgaliuosius
Kristijonas BAUKYS
"Automobiliai žmonėms. Automobiliai - partneriai" toks buvo vakar Japonijos sostinėje pasibaigusio tarptautinio 38-ojo Tokijo salono šūkis. Šiame renginyje didžiausias dėmesys buvo skirtas neįgaliesiems skirtoms transporto priemonėms. Tokios mašinos sudarė daugiau nei ketvirtadalį visų penkias dienas parodoje demonstruotų automobilių.
Transporto priemones, skirtas pagyvenusiems žmonėms bei neįgaliesiems (ir keleiviams, ir vairuotojams) pristatė beveik visi vietiniai - Japonijos - gamintojai.
Šalies automobilių pramonės lyderis "Toyota", be kitų 16 automobilių, demonstravo koncepcinį modelį "Welcab". Šis automobilis turi po vieną pakeliamą elektrinę platformą, palengvinančią neįgaliųjų - ir vairuotojo, ir keleivio - patekimą j mašinos saloną. Šie liftai valdomi distanciniu pultu. Kitaip nei įprastame automobilyje išdėstyti ir valdymo prietaisai.
Nors skandalų kamuojama "Mitsubishi" korporacija ir buvo priversta, taupant pinigus, sumažinti eksponatų skaičių Tokijo salone, vis dėlto jos pristatyti automobiliai pelnė nemažą susidomėjimą.
Vienas iš jų - "Lancer Self-transporter" modelis. Šis sedanas turi atstumiamas galines dureles, pro kurias invalido vežimėlis automatiškai pakraunamas ir iškraunamas iš salono. Sistema veikia be pašalinių pagalbos, ji valdoma distanciniu pultu paties neįgaliojo. Be to, iš vežimėlio neįgalusis gali lengvai persėsti į vairuotojo sėdynę, kuri valdoma elektra ir gali judėti didesne amplitude nei įprastame "Lancer" modelyje.
Beje, visi "Mitsubishi" modeliai pristatyti su šūkiu "Be ribų", atspindinčiu padidėjusias neįgaliųjų galimybes naudotis motoriniu transportu. "Townbox Trans-porter" modelis taip pat leidžia žmogui invalido vežimėlyje lengviau patekti į saloną. Tai vyksta nusileidžiant galinei mašinos pakabai - nusileidus bamperiui, suformuojama pakyla, kuria neįgalusis pro galines dureles ir įvažiuoja į automobilį.
"Mitsubishi Colt Plūs Swivel & Slide Seit" priekinė sėdynė sumontuota taip, kad, paspaudus mygtuką, galėtų pasisukti priekiu į dureles - tai irgi palengvina įlipimą ir išlipimą iš mašinos.
Naujasis "Mitsubishi" minivenas "Grandis" taip pat pritaikytas neįgaliesiems - "Grandis Automated Swivel, Slide & Lower Seat" modelyje irgi palengvinamas patekimas į vidų sukinėjantis priekinei sėdynei. Ji valdoma kompiuteriu, reguliuojančiu sėdynės atlošo padėtį taip, kaip būtų patogiausia keleiviui.
"Mazda Co." demonstravo tris skirtingus modelius neįgaliesiems. Tai - hečbeko "Mazda Verisa" versija su pasisukančia vairuotojo sėdyne, minivenas MPV su iki žemės nusileidžiančia keleivio sėdyne antrojoje eilėje bei "Demio" modelis, pro kurio galines dureles specialia pakyla galima įvažiuoti invalido vežimėliu.
"Toyota Welcab" turi po vieną pakeliamą elektrinę platformą, palengvinančią neįgaliųjų - ir vairuotojo, ir keleivio -patekimą į mašinos saloną
Į "Daihatsu Tanto Floorlift" su vežimėliu patenkama nusileidus grindims
Naujieną likimo nuskriaustiems žmonės pateikė ir "Honda" - be miniveno "Almąs Concept", pritaikyto vežti neįgaliuosius ir su vežimėliais, ir be jų, ši kompanija pristatė "Fit Sports Concept" modelį. Pasak "Honda" atstovų, šis automobilis negalią turintiems varuotojams leis pajusti tikrą sportinį vairavimą.
Beje, paprastasis "Fit" modelis skirtas tiems, kurie neturi abiejų rankų - greitis ir stabdžiai valdomi dešine koja, o mašina vairuojama kaire koja.
"Isuzu Motors Ltd." pristatė sunkvežimį "Gigamax Tractor AC", turintį keltuvą, kuris padeda negalią turintiems žmonės savarankiškai įlipti į kabiną ir išlipti iš jos, taip pat neįgaliesiems vežioti skirtą autobusą "Galą Hi-Decker".
Neįgaliesiems skirtus modelius Tokijo salone pristatė ir "didžiausia mažiausių automobilių" kompanija "Suzuki", ir "Daihatsui", ir "Nissan".
Analitikų nuomone, naujos kartos automobiliai neįgaliesiems leis jiems ne tik geriau valdyti pačią transporto priemonę, bet ir pajusti malonumą. Tokijo salono organizatoriai teigia, vadinamųjų "Barrier-free", t.y. automobilių be slenksčio, uždavinys elementarus -palengvinti žmonių gyvenimą ir padaryti jį visaverčiu. Toks šūkis ir tapo parodos leitmotyvu - "Gyvenimas gali būti lyg automobilis be slenksčio".
Šiųmetiniame salone negalią turintys lankytojai galėjo išbandyt visus demonstruotus automobilius - ir ne tik stende, t.y. įlipti į mašiną ar išlipti iš jos, bet ir pavažiuoti automobiliu specialiai įrengtoje 1 km ilgio trasoje.
Iš viso parodoje "Makuhari Messe" centre dalyvavo 111 kompanijų iš šešių šalių, demonstruota 217 automobilių.