Automobilių gamintojai atsigręžė į neįgaliuosius

 

Kristijonas BAUKYS

"Automobiliai žmonėms. Automobiliai - partneriai" toks buvo vakar Japonijos sostinėje pasibaigusio tarptautinio 38-ojo Tokijo salono šūkis. Šiame ren­ginyje didžiausias dėmesys bu­vo skirtas neįgaliesiems skir­toms transporto priemonėms. Tokios mašinos sudarė daugiau nei ketvirtadalį visų penkias die­nas parodoje demonstruotų au­tomobilių.

Transporto priemones, skirtas pagyvenusiems žmonėms bei ne­įgaliesiems (ir keleiviams, ir vai­ruotojams) pristatė beveik visi vie­tiniai - Japonijos - gamintojai.

Šalies automobilių pramonės lyderis "Toyota", be kitų 16 auto­mobilių, demonstravo koncepcinį modelį "Welcab". Šis automobi­lis turi po vieną pakeliamą elekt­rinę platformą, palengvinančią neįgaliųjų - ir vairuotojo, ir kelei­vio - patekimą j mašinos saloną. Šie liftai valdomi distanciniu pul­tu. Kitaip nei įprastame automo­bilyje išdėstyti ir valdymo prietai­sai.

Nors skandalų kamuojama "Mitsubishi" korporacija ir buvo priversta, taupant pinigus, suma­žinti eksponatų skaičių Tokijo sa­lone, vis dėlto jos pristatyti automobiliai pelnė nemažą susidomė­jimą.

Vienas iš jų - "Lancer Self-transporter" modelis. Šis sedanas turi atstumiamas galines dureles, pro kurias invalido vežimėlis au­tomatiškai pakraunamas ir iškrau­namas iš salono. Sistema veikia be pašalinių pagalbos, ji valdoma distanciniu pultu paties neįgalio­jo. Be to, iš vežimėlio neįgalusis gali lengvai persėsti į vairuotojo sėdynę, kuri valdoma elektra ir ga­li judėti didesne amplitude nei įprastame "Lancer" modelyje.

Beje, visi "Mitsubishi" mode­liai pristatyti su šūkiu "Be ribų", atspindinčiu padidėjusias neįga­liųjų galimybes naudotis motori­niu transportu. "Townbox Trans-porter" modelis taip pat leidžia žmogui invalido vežimėlyje lengviau patekti į saloną. Tai vyksta nusileidžiant galinei mašinos pa­kabai - nusileidus bamperiui, su­formuojama pakyla, kuria neįga­lusis pro galines dureles ir įva­žiuoja į automobilį.

"Mitsubishi Colt Plūs Swivel & Slide Seit" priekinė sėdynė su­montuota taip, kad, paspaudus mygtuką, galėtų pasisukti priekiu į dureles - tai irgi palengvina įli­pimą ir išlipimą iš mašinos.

Naujasis "Mitsubishi" minivenas "Grandis" taip pat pritaikytas neįgaliesiems - "Grandis Automated Swivel, Slide & Lower Seat" modelyje irgi palengvinamas pa­tekimas į vidų sukinėjantis prieki­nei sėdynei. Ji valdoma kompiu­teriu, reguliuojančiu sėdynės at­lošo padėtį taip, kaip būtų pato­giausia keleiviui.

"Mazda Co." demonstravo tris skirtingus modelius neįgalie­siems. Tai - hečbeko "Mazda Verisa" versija su pasisukančia vai­ruotojo sėdyne, minivenas MPV su iki žemės nusileidžiančia kelei­vio sėdyne antrojoje eilėje bei "Demio" modelis, pro kurio gali­nes dureles specialia pakyla gali­ma įvažiuoti invalido vežimėliu.

 

"Toyota Welcab" turi po vieną pakeliamą elektrinę platformą, palengvi­nančią neįgaliųjų - ir vairuotojo, ir keleivio -patekimą į mašinos saloną

 

Į "Daihatsu Tanto Floorlift" su vežimėliu patenkama nusileidus grindims

 

Naujieną likimo nuskriaus­tiems žmonės pateikė ir "Honda" - be miniveno "Almąs Concept", pritaikyto vežti neįgaliuosius ir su vežimėliais, ir be jų, ši kompanija pristatė "Fit Sports Concept" mo­delį. Pasak "Honda" atstovų, šis automobilis negalią turintiems varuotojams leis pajusti tikrą sporti­nį vairavimą.

Beje, paprastasis "Fit" mode­lis skirtas tiems, kurie neturi abie­jų rankų - greitis ir stabdžiai val­domi dešine koja, o mašina vairuo­jama kaire koja.

"Isuzu Motors Ltd." pristatė sunkvežimį "Gigamax Tractor AC", turintį keltuvą, kuris padeda negalią turintiems žmonės sava­rankiškai įlipti į kabiną ir išlipti iš jos, taip pat neįgaliesiems vežioti skirtą autobusą "Galą Hi-Decker".

Neįgaliesiems skirtus modelius Tokijo salone pristatė ir "didžiausia mažiausių automobilių" kom­panija "Suzuki", ir "Daihatsui", ir "Nissan".

Analitikų nuomone, naujos kar­tos automobiliai neįgaliesiems leis jiems ne tik geriau valdyti pačią transporto priemonę, bet ir pajus­ti malonumą. Tokijo salono orga­nizatoriai teigia, vadinamųjų "Barrier-free", t.y. automobilių be slenksčio, uždavinys elementarus -palengvinti žmonių gyvenimą ir pa­daryti jį visaverčiu. Toks šūkis ir ta­po parodos leitmotyvu - "Gyveni­mas gali būti lyg automobilis be slenksčio".

Šiųmetiniame salone negalią turintys lankytojai galėjo išbandyt visus demonstruotus automobilius - ir ne tik stende, t.y. įlipti į mašiną ar išlipti iš jos, bet ir pavažiuoti au­tomobiliu specialiai įrengtoje 1 km ilgio trasoje.

Iš viso parodoje "Makuhari Messe" centre dalyvavo 111 kom­panijų iš šešių šalių, demonstruo­ta 217 automobilių.